Opdrætterkodeks Ragdoll Klubben Danmark

Opdrættere og medlemmer af Ragdoll Klubben Danmark arbejder mod følgende fælles mål:

Overordnede værdier

Jeg har som opdrætter læst og sat mig ind i Felis Danicas regler og gældende love i Danmark om dyrevelfærd og kattehold og gør mit bedste for, at de overholdes.

Jeg forpligter mig på at overholde Felis Danicas etiske regelsæt.

Som opdrætter i Ragdoll Klubben Danmark bidrager jeg til at udbrede kendskabet til ragdoll racen.

Jeg sætter mig godt ind i Fifes ragdollstandard og anvender den som et aktivt værktøj i mit avlsarbejde. Jeg arbejder for, at Ragdoll katten skal være en himalayamasket og blåøjet katterace. I mit opdræt af Ragdoll katten lægger jeg - ud over mit fokus på racens udseende - også vægt på en god sundhedstilstand samt et stabilt og pålideligt temperament.

Avlskendskab, sundhed og etik

Jeg bestræber mig på at bibeholde genetisk bredde i Ragdoll racen, og jeg anvender stamtavler og stamtavleprogrammer som et hjælpemiddel i dette arbejde.

Jeg har et mål med mit avlsarbejde.

Sundhed

Jeg har sat mig godt ind i Ragdoll Klubbens avlsanbefalinger – især hvad angår test af avlsdyr for f.eks. HCM, PKD samt blodtypebestemmelse.

Ved valg af avlsdyr vælger jeg katte med et godt helbred og fri for kendte og arvelige sygdomme og defekter. Hvis jeg opdager et arveligt problem hos mine avlskatte, informerer jeg tidligere købere af avlskatte, og hvis det anses for nødvendigt, også tidligere købere af kælekatte og ejere af forældredyr.

Jeg lader altid mine katte dyrlægebehandle ved sygdom eller skade, som kræver dyrlægetilsyn.

Etik omkring avl og kattehold

Jeg parrer ikke hunkatte, som ikke er i kondition til at gennemgå drægtighed og heller ikke hunkatte, som ikke har den nødvendige fysiske og psykiske modenhed.

Jeg følger Felis Danica regler om, at en hunkat aldrig må få mere end 3 kuld inden for en periode på 24 måneder.

Jeg giver mine avlsdyr den nødvendige hvile mellem parringerne. Gældende for både hun-og hankatte.

Jeg tænker over faren for smitte ved udlån af hankatte, og lader ikke hankatten have besøg fra flere forskellige katterier inden for kort tid.

Jeg tænker over, hvor mange kuld min hankat producerer om året. Jeg forholder mig ligeledes til, at min hankat så vidt muligt ikke skal opnå status som matadorhan. Matadorhanner mindsker den genetiske variation og kan øge risici for sundhedsproblemer i racen. Her er det vigtigt at have for øje, at arvelige sygdomme kan vise sig efter en årrække.

Jeg holder mine fertile katte som indekatte og lader dem udelukkende gå ude under opsyn eller i indhegnede uderum, hvor jeg ved, at de ikke kan komme til skade eller parre/blive parret af en tilfældig kat.

Jeg sørger for, at mine katte har god plads til daglig aktivitet og motion og sørger for, at de får tilstrækkelig hvile.

Jeg lader ikke mine katte leve i bur. Kattene opholder sig udelukkende i bure ved transport og lignende omstændigheder.

Jeg sørger for, at mine kattes opholdsrum både inde og ude bliver regelmæssigt rengjorte. Det samme gælder kattebakker og madskåle.

Jeg fodrer mine katte med kvalitetsfoder og lader altid kattene have adgang til frisk vand.

Etik omkring salg og samarbejde

Jeg sælger udelukkende katte, som er registrerede og stambogførte hos Fife, og stamtavlen følger altid med ved videreformidling af kattene. Hvis stamtavlen ikke er modtaget i salgsøjeblikket, får opdrætteren en skriftlig bekræftelse fra stambogsføreren på, at stamtavlen er søgt, og denne overdrages til de nye ejere sammen med katten.